Sunday, May 30, 2010

Jangan Harap Pada Kucing Kesayangan Bila Kecemasan


Apalagi kalau kucing BOROI seperti ini



Have I ever told you, that before I started learning to sew and make all these crafty things, I was (and perhaps still am) an adrenaline junkie. Not that I had tried bungee jumping or anything like that, but you could say I am not the typical your girl next door who lipat kain sambil bersimpuh. So those who knew me before craftyanique find it amusing to learn that I can now know how to use a sewing machine and to some like Kak Diah its something hard to fathom ... (hehe betul kan Kak Diah)

And another thing about me is that I am a very clumsy lady too ... plus a bit of a careless side ... I bump into things when I walk and nobody, I assume, has broken my records of destroying things ... those who are close to me are always a bit wary when I hold their valuable items ....

Ahh ..ok enough about the history .. actually what I am trying to tell you is that .... well .. I was involved with an accident today ... with ... errrrrr .. my sewing machine. No I was not doing the easy stitch-minus-the-foot thing, in fact it happened when I was about to change the foot ... when I accidentally pushed the pedal ....

It wasnt that bad ............ the needle just went straight into my right thumb and came out the other side with the thread still attached to it and it broke (the needle NOT my thumb) into two .... I was a bit panic trying to lift the needle and when I managed to lift it then only I saw the needle and the thread dangling from my thumb with a few splash of blood ....




This is what happened when a perempuan kurang sejati used the sewing machine
"Its doomed to happen" kata perempuan AYU



I quickly cut the thread and pulled it out and then ran into the kitchen to get the paper towel trying to stop the blood from gushing out more! Alhamdulillah ... amazingly the blood stopped !!! and I did not feel any pain at all ... and as you could see I can even still type this entry ... but I am still cautious though, should the pain strike at any time.




heres the proof
.. and mind you, the thread you see is not a dual color thread
its MY BLOOD
and look at the needle

enough reason not to let your kids play around your machine
(print it out ladies and scare your kids off)


Wow ... thats my story for today. I m glad that it happened to me and not you ladies who are still trying to figure out how to easy stitch without using the foot and later blame me when your needle went into your fingers ... matila kena saman ...






and this happened a few hours before the needle incident

kena belanga lepas goreng telur


:-|


I rest my case, My Lord !



17 comments:

My Life My Journey.. said...

Ann Ann..!! Kesian pun ada nk gelakpun ada.. Tp yg pasai kena jarum tu mmg scary.

Lengan kena belanga remind me my clumsy Irfan, sgt clumsy, he's v helpful yet kerja nk cpt2 siap, & asal siap. Kalau kenduri kendara kat kg, main ramai2 tp yg selalu terjun dlm talam dia la.. Dulu pernah dia p letak kepala kat periuk panas, setengah tahun ada kesan hitam kat dahi mcm tanda org rajin solat tgh malam ahaks..!!!

Paling sadis, masa 6 yrs, jatuh tangga rmh sampai koma n brain major operation.. Tu pasai aku buat reseach on ADHD sbb stress dgn hyperactive dia walau dia bukan ADHD, boleh byg mcmmana mak ayah anak2 ADHD suffer kan..?!!

Aneesah said...

Aaaa! Nasib baik tak sakit sangat. I am accident-prone as well, tapi Alhamdulillah tak pernah serius la, takde patah tulang apape. Scalpel cuts pernah, and sangat banyak darah keluar sebab tajam, but then again that's the norm of archie students.

Kena oven banyak kali dah... eventho dah pakai oven gloves tapi STILL. Nak jugak terkena benda panas. Seterika jugak. Tercucuk jarum sikit2 pernah, tapi tak tembus macam yours. @_@ My hands and arms mmg banyak scars. People say "be careful" but these things when they happen they just do! ^^;

Ayu said...

Yes..it is doomed to happen.. with your cemerkap manner..hmm..what can I say...(still laughing tak henti2 ni).. opps..nnt org kata aku tak bersimpati dgn hang pulak I should stop laughing now..

Fieda said...

...kena lebey hati2 erk pas nih.....sayangi jari anda...ghegheghe

Rosh said...

ouch! tgk pon dh terasa sakit... tp pantang ajal sblm maut..err ke pantang maut sblm ajal? x kisahlh. yg penting never give up! (esp. for me ler..)

Azaidris said...

Adoyai....
Kalau my hubby nmpk apa yg jadik, confirm pening2 pastu pingsan hehehe.
Semoga cepat sembuh sbb mmg tak boleh harapkan kucing kesayangan bila2 masa pun :D

Eeeee..gemoks nye itu meow

MyBotanG said...

Oh My!!! tengok gambar lakaran pun dah seram sejuk.. waaaaa nak kata be careful pun cam x seswai le plak kan.. *ihiks* just make sure your first aid nyer kelengkapan is more lengkap than the emergency unit kat spital tu.. uhuhu

Maia said...

ouch! ouch! sangat ngeri...

(tadi mula2 tgk kucing tu teringat kucing gemok kat citer shrek, tp bila tengok benang berdarah terus rase nak pitam..)

a.n.i.Q.u.e said...

Fa: thats why I have a high suspicion that I might have ADD (adult ADD), you should take Irfan to be checked and diagnosed .. just in case, especially since ure in UK now .. where ADD/ADHD is not uncommon.

Aneesah: Satu kapal lah kita eh ... tak boleh nak kata apa dah kalau asyik nak kena juga kan ... yg tension kalau accident prone dgn diri sendiri tak pa juga .. tapi kalau rosakkan dan jahanamkan barang orang camna ????

Ayu: hahahaha hang jahat !!! dah ada instinct tak penah WARN aku ... :-P

MamaNuriel: memang sayang jari ni, kalau jadi apa2 kat jari camna nak tumbuk sambal ?

Rosh: Janganla ajal lagi lagi tak cukup amalan ... huhuhu *patut insaf dengan kejadian* ...

Aza: You ambiklah iktibar .. jangan bagi husband you pengsan. Kucing gemok tu Popo my cat, mcm mana nak harap, dia hanya tau dial 911 padahal 911 tu no kecemasan kat US

Sue: Sueeee ... sambil meraung ... tengoklah what happen to me .. sob sob sob ... (tetiba gatal nak mengadu sambil nangis).. hahahaha. hmmm.. betul,wajib ada first aid kit nih

Maya: memang ngeri Maya kejadian itu, lain kali kena panggil Mazidul Akmal buat liputan ... hehe memang kucing tu aga tembam...

Mila@Rimbun said...

kikikiki.. sorry ler ann.. patutnya simpati kat hang tp gelak tergolek plak kikiki.. dah kena jarum pon sempat lg hang melukis eks... lain kali switch off the machine before doing anything with the jarum or footer ok..

a.n.i.Q.u.e said...

rimbun: ya i paham kalau you gelak pun .... sbb i pun gelak juga lepas darah stop tu .. pheww .. alhamdulillah kan .. in that split second terbayang la juga apa nak jadi nihhh jari aku

Mina said...

LOL...kes jarum cucuk jari plus patah pernah terjadi kat saya semasa belasan tahun - kena bawak ke klinik lagi tu. LOVE you BOROI CAT - kirim salam kat dia.

JariJari said...

kita serupaaaaaaaaaaaaa.... ( ikut style Zainal Hijau nyanyi tu )

a.n.i.Q.u.e said...

Mina: tu la nak buat mcm mana kan kalau memang dah sampai masanya jarum masuk ke jari belanga ke tangan .... Boroi Cat kirim salam kembali .. dia tanya mana duit raya ?

Kak Aniza: sumbang tau kalau menyanyi sambil menjahit .... hahaha

Anasfadilah said...

Ouchh! jarum masuk jari..Aniq baca bismillah tak masa mula kerja?

p/s::mak saya selalu pesan,kalu nak mula kerja baca bismillah akdelah eksiden sana sini..saya juga adalah accident prone seperti anda itpasal mak suka berpesan..huhuuhu

a.n.i.Q.u.e said...

Anas: hahaha *blushing* .. tak, tak baca pun .... thanks for reminding !!!

Zura said...

Oh my just saw this! Sian kawan I sorang ni...hope you're recovering. No worries we women are naturally equipped to handle domestic accidents well ;) Take care Anne